Supermarkten willen pinrecord

De supermarktbranche wil met de actie ‘Keihard voor 1 miljard’ voor Kerst het record van een miljard pinbetalingen in een jaar tijd verwerken. De campagne is een initiatief van het Centraal Bureau Levensmiddelen. “Hoe minder geld er in omloop is, hoe beter”, aldus CBL-directeur Ren Roorda. “Pinnen is veiliger voor klanten en medewerkers , maar ook handig, snel en efficiënt.”

Om het aantal pinbetalingen te bevorderen, bieden diverse individuele supermarkten pinnende klanten cadeautjes aan. Sommige ondernemers geven een boodschappenpakket weg. Betaaldienst Maestro ondersteunt de campagne met een donatie aan het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties.

Een projectgroep van het CBL spant zich al vijf jaar in om het pinnen te promoten, om daarmee de hoeveelheid contant geld in de winkels te verminderen. Het aantal pintransacties steeg in 2012 naar 933 miljoen, een verdubbeling ten opzichte van 2005.

Pinnen geeft klanten een minder goed gevoel dan contant betalen, blijkt uit eerder onderzoek dat De Nederlandsche Bank liet uitvoeren. Contant betalen brengt positieve emoties als lust, verlangen en vertrouwen met zich mee. Betalen met de pinpas roept gevoelens van angst, boosheid en gevaar op, concludeerde DNB. De bank verwacht dat cash nog lang een kernrol in het betalingsverkeer vervult.

Eerder:
'Contant betalen geeft goed gevoel'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!