Winkelketens stunten met kerstbomen

Retailers als Albert Heijn, IKEA en Intratuin stunten met de prijs van kerstbomen om klanten naar de winkel te krijgen. Zo kost een Nordmann-spar bij IKEA twintig euro, maar krijg je er een waardecheque van negentien euro bij om de Zweedse meubelketen te besteden. Bij Intratuin kost een boom 24,95 euro en krijgt de klant een waardebon van twintig euro.

Oneerlijke concurrentie voor zelfstandige kerstboomverkopers, reageert ondernemer Paul van der Horst in het Algemeen Dagblad. "Grote partijen als Albert Heijn en Intratuin kunnen groot inkopen. Ze kunnen vervolgens kerstballen voor 1,95 euro per stuk verkopen, terwijl de inkoopprijs een stuiver is." Deze spelers maken de markt kapot, vindt zijn zoon Stefan van der Horst. "Het kan ze niet schelen als ze de helft van hun bomen moeten weggooien, zolang ze maar klanten binnenkrijgen."

Naar verwachting worden dit jaar twee miljoen echte kerstbomen verkocht. Door de crisis beschikken consumenten juist over een groter kerstbudget, stelt een woordvoerder van de Vereniging van Kerstboomkwekers in De Telegraaf. "Als het financieel slecht gaat, hebben mensen thuis behoefte aan extra gezelligheid."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!