'3D-printing verstoort verkoop kant-en-klare items'

Driedimensionaal printen zal retailers sterk onder druk zetten doordat het op termijn de verkoop van kant-en-klare producten ondermijnt. “Straks printen we allemaal thuis onze stofzuigerhulpstukken, brillen of hamburgers”, voorspelt Wes Wierda, lector media business aan de Hogeschool Inholland in Het Parool.

De productie van fysieke artikelen verschuift volgens hem in de toekomst naar onderdelencatalogi. “Waarom zou je als koelkastenfabrikant steeds in kostbare fabrieken met duur personeel nieuwe, complete koelkasten fabriceren als je dat geld ook kunt verdienen met de rechten op onderdelen die aan vervanging toe zijn?”

Die ontwikkeling biedt retailers tegelijkertijd kansen. “Winkeliers kunnen de consument artikelen op maat bieden met rijke productencatalogi of modulaire varianten.”

Bovendien wordt het productaanbod steeds persoonlijker. De toekomstige generaties ontwikkelen volgens Wierda heel andere gedachten over functionaliteit en design van producten. “Die printen straks dat IKEA-tafeltje net even anders dan de buren.”

Dit ‘customizen’ van producten is een consumententrend waarin retailers met 3D-printing op kunnen inspelen, stelde onlangs ook ABN AMRO. “Als ik zelf een telefoonhoesje kan maken, met een foto van mijn dochtertje en de kleuren die ik wil, heb ik daar wel wat voor over”, zegt sectorbanker David Kemps tegen RetailNews. “En dan wil ik na een half jaar misschien wel weer een ander persoonlijk hoesje.”

ABN Amro voorspelt een ‘enorme groei’ van webshops gespecialiseerd in driedimensionaal geprinte artikelen. Internationaal zetten de 3D-webshops en servicebureaus in 2012 zo’n zeshonderd miljoen euro om. In 2015 ligt dat naar verwachting op 1,2 miljard euro.

Grote Nederlandse winkelketens zijn tot nu toe hooguit alert op de ontwikkelingen rond driedimensionaal printen. Ze spelen nog niet actief in op de groeiende vraag naar 3D-artikelen. “Het initiatief ligt hier echt bij de consument”, aldus Kemps. “Die jaagt de ontwikkelingen aan.”

Eerder:
'Enorme potentie 3D-printwebshops'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!