Supermarkten zetten in de laatste twee weken van dit jaar mogelijk voor het eerst meer dan anderhalf miljard euro om. Dat blijkt uit de decembercijfers van onderzoeksbureau Nielsen, gepubliceerd in RetailTrends 12. Het omzetbelang van de kerstweken voor de supermarktbranche neemt de afgelopen jaren gestaag toe. Bovendien geven consumenten naar verwachting meer geld uit nu de economische vooruitzichten en hun stemming verbeteren.
Het omzetaandeel in week 51 en 52 groeide van 4,2 procent van de jaaromzet in 2010 naar 4,4 procent in 2012. Vorig jaar realiseerden de supermarkten in die periode een omzet van 1.485 miljoen euro. Week 51 nam daarbij 851 miljoen euro voor zijn rekening. Consumenten deden op het laatste moment boodschappen, om hun producten zo vers mogelijk in huis te halen.
Hiermee pluste de omzet in de aanloop naar Kerst met 3,4 procent, terwijl de totale omzet in heel 2012 met 1,9 procent groeide. De bestedingen lagen 49 miljoen euro hoger dan in de kerstperiode van 2011 en 135 miljoen hoger dan het jaar daarvoor.
Ook bij de parfumeriebranche groeit het omzetaandeel rond de kerstweken. Vorig jaar was dat 8,5 procent van de jaaromzet, tegenover 7,4 procent in 2010. De kerstperiode van 2012 zorgde voor een omzet van 55 miljoen euro.
Slijters zien het omzetaandeel van week 51 en 52 schommelen. In 2010 waren de kerstweken goed voor 7 procent van de jaaromzet. In 2011 lag dat op 7,3 procent. Vorig jaar kwam dit percentage uit op 6,9 procent. Supermarkten zien hun wijnomzet rond Kerst met dertig procent plussen.
Lees meer over de decembermaand en het kerstoffensief van supermarkten, slijters en parfumerieën in RetailTrends 12, die deze week verschijnt. Klik hier voor een jaarabonnement.
Reacties 0