'Laag vertrouwen in economisch herstel'

Bijna een derde van de Nederlanders denkt dat onze economie minder competitief uit de crisis komt. Dat blijkt uit onderzoek dat GfK uitvoerde onder achtduizend mensen in zeven landen. In Nederland werd duizend mensen gevraagd naar hun vertrouwen in het herstel van de Nederlandse economie.

Een op de vijf (22 procent) van de respondenten verwacht dat Nederland na economisch herstel weer minstens zo competitief wordt als voor de crisis. Vijftien procent verwacht dat Nederland het oorspronkelijke niveau niet meer haalt. Een kwart (24 procent) denkt dat Nederland daarvoor wel de potentie heeft. Negen procent denkt de Nederlandse economie niet meer op haar oorspronkelijke concurrerende niveau terugkeert.

Mensen van 35 jaar en ouder hebben het minste vertrouwen in volledig herstel van de economie. Twintig procent denkt dat Nederland even competitief wordt als voor de crisis. Onder de respondenten jonger dan 35 jaar is dat 25 procent.

Het inkomensniveau heeft grote invloed op de mate van optimisme, concluderen de onderzoekers. Meer dan een kwart (27 procent) van mensen met een bovengemiddeld inkomen verwacht dat de Nederlandse economie op haar oorspronkelijke concurrerende niveau terugkeert. Van de mensen met een middelhoog inkomen denkt 22 procent dat. Slechts dertien procent van de mensen met een lager inkomen verwacht volledig herstel.

In november waren Nederlandse consumenten voor het eerst sinds 2011 overwegend positief over de toekomstige economische situatie. Het consumentenvertrouwen kwam uit op min negentien, negen punten meer dan de maand daarvoor.

Eerder: Consumentenvertrouwen schiet omhoog

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!