RetailTrends 12: Etam Groep, kerstoffensief en Op=Op

Het fulfilment centre van Etam Groep is een van de best bewaarde geheimen in de retail. Dat zegt ceo John van der Ent in gesprek met Pascal Kuipers. Hij laat onder meer zien hoe Miss Etam en Promiss met dank aan het logistiek centrum alleen 'verse kleding' verkopen. Elke zes tot acht weken ververst de damesmoderetailer de collecties.

Van der Ent kondigde niet lang na zijn aantreden een reorganisatie aan. Het nieuwe achtkoppige bestuur opereert als een functionele, op omnichannel gerichte organisatie. "Online is onze grootste winkel en we steken daar veel energie in", vertelt hij. De functie van de fysieke winkels, de belangrijkste bron van inkomsten, verandert volgens hem. "We leren nu hoe we de winkels goed kunnen combineren met online."

Het omzetbelang van de kerstweken voor de supermarktbranche neemt de afgelopen jaren gestaag toe. Dit jaar zetten supermarkten naar verwachting voor het eerst meer dan anderhalf miljard euro om in de laatste twee weken van het jaar. Dat blijkt uit de decembercijfers van Nielsen, die in RetailTrends 12 zijn gepubliceerd. Ook voor slijters en parfumerieën blijkt december een cruciale verkoopmaand.

Op=Op Voordeelshop is geen drogist, geen supermarkt en geen Action. Dat stelt mede-eigenaar Vincent Alkema tegenover Margot Visser. "We zijn gemiddeld 43 procent voordeliger dan onze concurrenten", stelt hij. Het assortiment van de voordeelformule is echter relatief klein. Hij wil het aanbod in de toekomst dan ook uitbreiden van drie- naar vierduizend artikelen. Waar die producten vandaan komen, wil hij echter niet zeggen. "Dat is nu juist het geheim van onze formule", aldus Alkema.

Supply chain finance is een financieringsconstructie die zowel leveranciers als retailers tegemoet komt in strijd om werkkapitaal. De term is een verzamelnaam van financiële constructies tussen twee schakels in de keten waardoor de financiële prestaties moeten verbeteren of risico's afnemen. Toch is het nog geen breed geaccepteerd fenomeen, Michiel Steeman, lector supply chain finance bij Hogeschool Windesheim in Zwolle. Veel leverancier staan volgens hem huiverig tegenover supply chain finance, omdat ze bang zijn om 'nog afhankelijker te worden van retailers'.

Lingerieketen Lincherie wil elke vrouw 'een wellnesservaring' bieden in het passen van lingerie. Dat laat operations manager retail Kris Lamberts weten in RetailTrends 12. Daarin speelt de paskamer een cruciale rol, omdat daar de styling plaatsvindt. De pasruimte beslaat dan ook een kwart van de winkel. "Als klanten voor het eerst onze paskamer zien, is dat echt een 'wow' moment", stelt hij. "Onze paskamer is heilig."

Modebranchevereniging Modint startte in november 2011 met het project 'Bundelen bij de bron'. Twee jaar laten blijken twintig kledingleveranciers erin te zijn geslaagd hun logistieke kosten te verlagen door hun winkelleveringen al in China te prepareren. schrijft Marcel te Lindert. Kleding wordt daar na de productie direct gebundeld, verpakt en gelabeld, waardoor het in ons land direct het distributienetwerk in kan. "Dat scheelt per zeecontainer een rit van Rotterdam naar het magazijn, wat al gauw drie- tot vierhonderd euro kost", rekent projectleider Willem-Jan Drost voor.

Drie centra in de hersenen bepalen of een product wordt gekocht: genot, pijn en de beslissing. Samen vormen die drie de 'koopknop', weet marketingadviseur Helen Maessen van Tchai. "Die wordt geactiveerd wanneer de uitstraling en beleving van een merk of product overeenkomt met de gevoelens en verwachtingen van de consument", stelt zij. Neuromarketing kan volgens haar deze set oeremoties achterhalen.

Jeff Bezos begon in 1994 met Amazon, een van de eerste e-commercebedrijven. Inmiddels is hij uitgegroeid tot de absolute koning van de e-commerce, schrijft Hans Verstraaten in de serie Retail Iconen. In het decembernummer van RetailTrends een portret van de 'ijskoude klootzak annex o zo warme charmeur'.

Ook in RetailTrends 12:
- Een voorbeschouwing op het Rabobank Anton Dreesmann Jaarcongres 2014
- De kansen voor contentmarketing in de retail
- De noodzaak van creativiteit in de kledingbranche
- Het belang van identiteit, positionering en ambitie volgens de auteurs van het boek ‘1:1 De essentie van retail branding en design’
- Een nabeschouwing van het najaarcongres 'Make up your mind in retail' van Centric
- Columns van Hans Verstraaten, Wouter van der Ley en Antoine Endtz
- De vaste rubrieken Retail in Beeld, Update, RetailReview, Grenzeloos en Service

RetailTrends 12 verschijnt aan het eind van deze week. Voor een jaarabonnement, klik hier.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!