Om de potentie van de Nederlandse online boodschappenmarkt te illustreren wordt vaak ten onrechte naar het Verenigd Koninkrijk gewezen. De structuur van de Britse foodmarkt verschilt namelijk fundamenteel van de markt in ons land. Dat stelt Harald Meinders van adviesbureau PwC op het Centric-congres 'Make up your mind in retail', waarvan een nabeschouwing in RetailTrends 12 is gepubliceerd.
In het Verenigd Koninkrijk wordt 3,9 procent van de dagelijkse boodschappen online gedaan, in Nederland nog maar 1,3 procent. Maar waar Nederlanders hier vaak 'bijna elke dag een beetje boodschappen' doen, wordt de helft van de Britse omzet in hypermarkten gerealiseerd. Consumenten moeten daar met de auto naartoe en doen meestal ook hun wekelijkse boodschappen. "De noodzaak om in Nederland online te gaan is een stuk kleiner", aldus Meinders.
Zeven procent van de Nederlanders heeft wel eens online boodschappen gedaan, blijkt uit een onderzoek van PwC onder vijftienduizend consumenten uit vijftien landen. In het Verenigd Koninkrijk ligt dat percentage met 23 procent aanzienlijk hoger. Toch signaleert Meinders volop groeikansen voor websupers in ons land. Want waar nu iets meer dan een procent van de omzet uit het online kanaal komt, geeft vijf procent van de Nederlanders aan zijn boodschappen het liefst op internet te doen. "Dat is toch nog een vervijfvoudiging", stelt hij.
Meinders ging tijdens het najaarscongres ook in op de band van supermarkten met zijn klanten. In de nabeschouwing in RetailTrends 12 verder dagvoorzitter en 'shopoloog' Chantal Riedeman over de tegenstrijdige belangen van retailers en klanten en Jan-Willem Boerhout van Rituals over de integratie van het online en offline kanaal. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf RetailTrends en zes EtailTrends.
Reacties 0