Omzet detailhandel valt licht terug

De Nederlandse detailhandelsomzet is in oktober anderhalf procent lager uitgevallen dan in dezelfde maand vorig jaar. De prijzen lagen ongeveer op hetzelfde niveau als vorig jaar, het volume kromp met 1,6 procent. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het CBS.

In september noteerde de detailhandel nog een omzetkrimp van 6,1 procent, terwijl het volume zelfs met 7,4 procent kromp. De samenstelling van koopdagen in oktober van dit jaar was volgens het CBS gunstiger dan afgelopen jaar. Het positieve effect op de detailhandelsomzet bedraagt ongeveer een procent. In september had een ongunstige samenstelling juist een negatief effect van twee procent.

De non-foodsector zag de omzet in oktober met 3,3 procent afnemen ten opzichte van oktober 2012. De prijzen daalden met een half procent, terwijl het volume met 2,8 procent afnam. Doe-het-zelfwinkels en winkels in huishoudelijke artikelen werden met een omzetdaling van respectievelijk 8,6 en 6,1 procent het hardst geraakt. Winkels in consumentenelektronica en woninginrichtingartikelen deden het met een omzetdaling van respectievelijk 5,1 en vier procent juist beter dan gebruikelijk. In de non-foodbranche zagen alleen textielsupermarkten hun omzet stijgen (plus 1,3 procent).

De omzet in de foodsector groeide in oktober met 1,8 procent, dankzij een prijsstijging van twee procent. Het volume ging met 0,2 procent onderuit. Supermarkten zagen hun omzet met 2,1 procent stijgen, speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen noteerden een omzetkrimp van 0,1 procent.

De omzet van postorderbedrijven en internetwinkels groeide in oktober met 9,5 procent.

Eerder: Forse omzetkrimp voor detailhandel

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!