Middelgrote centra moeten een goede invulling geven aan de boodschappenfunctie om een divers winkelaanbod te behouden. Supermarktklanten zijn in deze plaatsen namelijk zeer belangrijk voor het op gang brengen van de passantenstroom. Dat concludeert adviesbureau DTNP op basis van onderzoek onder 2.600 respondenten uit tien grote dorpscentra en kleine stadscentra.
Veel bezoekers van zulke centra hebben het doen van boodschappen of een gerichte aankoop als belangrijkste bezoekmotief. In de grotere dorpscentra ligt het aandeel supermarktklanten in de hoofdwinkelstraat tussen de veertig en zeventig procent. In kleinere stadscentra ligt dit aandeel op twintig tot 35 procent.
DTNP stelt dat de oriëntatie op deze middelgrote centra voor recreatief winkelbezoek afneemt. Daarvoor heeft het namelijk groeiende concurrentie van online spelers en grotere binnensteden uit de omgeving. Ongeveer de helft van alle consumenten bezoekt minder dan vijf winkels, terwijl vier op de tien binnen een uur weg is.
Dit wijzigende bezoekmotief stelt andere eisen aan middelgrote centra, luidt het rapport. Een compacte opzet van de centra en goede parkeermogelijkheden worden volgens het adviesbureau steeds belangrijker. Een goede inpassing van supermarkten is daarbij essentieel om de passantenstromen op gang te brengen. En extra passanten in de winkelstraat zorgen volgens DTNP door mogelijk combinatiebezoek voor 'meer omzetpotentieel voor andere winkels'.
Reacties 0