'Focus op ambitie cruciaal voor voortbestaan'

Een retailer die wil voortbestaan, moet een duidelijk beeld van zijn ambitie hebben. Even belangrijk is de focus op positionering en identiteit van het retailmerk. Deze drie-eenheid is cruciaal voor innovatie en bestaansrecht van winkeliers. Dat stellen Michel van Tongeren en Maaike van Rooden in een visieartikel in het decembernummer van RetailTrends.

De ambitie van een retailer is de drijfveer van een organisatie en geeft haar doelen weer. Een retailer die zijn merk en strategie helder heeft, kan beter richting geven aan de ontwikkeling van zijn formule. Daarmee kunnen de consequenties voor alle retailelementen bepaald worde, stellen Van Tongeren en Van Roden. Bovendien wordt paniekvoetbal voorkomen, omdat binnen de organisatie houvast en sturing is.

Het enige voorbehoud hierbij is wel dat de wereld continu blijft veranderen. Toetsing of de langetermijnstrategie correspondeert met de actualiteit in de markt en de samenleving is dus van wezenlijk belang. Als dat niet het geval, moet worden bijgestuurd.

De focus op identiteit gaat over de vraag welke normen en waarden een merk nastreeft. Positionering geeft weer over de punten waarop het merk zich wil onderscheiden van de concurrentie. Lees in RetailTrends 12 deel drie van het vierluik waarin Michel van Tongeren en Maaike van Rooden hun visie beschrijven op retail branding. Van Tongeren en Van Rooden zijn auteur van het boek 1:1 de essentie van retail branding en design. Klik hier voor een jaarabonnement voor zes keer EtailTrends en elf keer RetailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!