Asda heeft in de aanloop naar kerst dertig miljoen euro aan prijsverlagingen doorgevoerd. Zowel in de prijzen van haar eigen huismerkproducten als in artikelen van andere merken wordt gesneden. In het eerste kwartaal van volgend jaar zal dit bedrag worden verdubbeld, zo schrijft de Financial Times.
Met deze agressieve strategie wil de twee na grootste Britse supermarktketen de druk op concurrenten als J Sainsbury en Tesco vergroten. Ook wil de keten zijn prijzen dichter naar de prijzen van discounters als Aldi en Lidl toe trekken. In de komende vijf jaar zal Asda volgens eigen plannen nog voor ruim een miljard euro op de prijzen korten.
Experts geven aan dat de prijsverlagingen ‘pijnlijk gaan zijn voor veel anderen’. Hiermee wordt onder meer gedoeld op Tesco, die vlak voor de aankondiging van Asda bekend maakte wat te gaan inleveren op haar marges om zo meer omzet te draaien. Analisten zijn bang dat de keten mee moet gaan in het verlagen van prijzen en hierdoor niets over houdt om te investeren in de uitstraling van winkels en goed winkelpersoneel.
Volgens de Financial Times is Asda goed op weg om dit kwartaal uit te komen op een winst die met 1,6 procent is gestegen tot bijna 380 miljoen euro.
Asda voert reeks prijsverlagingen door
Gepubliceerd op 16 december 2013 om 00:00
Reacties 0