Amazon-ceo Jeff Bezos ontdekte als een van de eersten de mogelijkheden van internet en staat twintig jaar later aan de top van de e-commerce. Hans Verstraaten schetst in RetailTrends 12 een portret 'van een ijskoude klootzak annex o zo warme charmeur'.
Bezos begon zijn loopbaan in de e-commerce met het verkopen van boeken. Met eigen startkapitaal en steun van vrienden familie pakte hij in zijn garage de eerste pakketjes boeken in. Vanaf dag een wist Bezos wat zijn doel was. Zijn Amazon moest het grootste boekenaanbod wereldwijd bieden en overal snel en goedkoop leveren. Zodra dat lukte, moest datzelfde gebeuren met eigenlijk elk product voor elke klant. Het wiskundig genie nam jonge whizz kids in dienst die via bijvoorbeeld algoritmes software-oplossingen vonden voor vragen en bouwde zijn imperium uit.
Hoewel Amazon vanaf het begin groeide in omzet, werd pas vanaf 2003 winst gemaakt. Ruim tien jaar later, in 2012, behaalde het online warenhuis een omzet van 61 miljard dollar. De onderneming is actief in onder andere de VS, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland en blijft de komende jaren uitbreiden. Nederland staat hoog op het 'verlanglijstje'.
Kritiek op Bezos en zijn Amazon is er ook. Volgens critici heeft het online warenhuis inmiddels een slagveld aangericht onder Amerikaanse middenstanders en winkelcentra. De rest van de wereld wacht nu hetzelfde lot, menen zij. Daarnaast stelt Bezos zich meedogenloos op naar zijn werknemers en leveranciers. “In plaats van bloed stroomt er ijs door de aderen van Jeff”, zei een Amazon-manager eens. Bezos trekt zich daar niets van aan. Voor hem draait het alleen om tevreden klanten.
Lees het volledige portret van Jeff Bezos in het decembernummer van RetailTrends. Klik hier voor de abonnementsmogelijkheden.
RetailTrends Media geeft in samenwerking met Business Contact vijf exemplaren weg van het onlangs verschenen boek Mr. Amazon – De onstuitbare ambitie van Jeff Bezos.
Interesse? Stuur dan een e-mail met uw naam en adresgegevens naar redactie@retailtrends.nl. Vermeld in het onderwerp 'Mr. Amazon'. Reageren kan tot 23 december aanstaande. Winnaars krijgen hun exemplaar thuisgestuurd.
Reacties 0