Britse supermarktleveranciers besteden steeds meer aan in-store promoties

De leveranciers van de vier grote supermarktketens in Groot-Brittannie besteden een steeds groter deel van hun marketingbudget aan in-store promotie van hun producten. Zij betalen behalve voor schapruimte (listing fees) vaker voor de mogelijkheden om in de winkel hun producten onder de aandacht te brengen. Er wordt geld gestoken in onder meer coupons, shelf advertising, floor graphics, verkoopunits en zelfs parkeerterreinreclame. Ook gaat er meer geld naar digitale media, instore radio en tv en advertenties in winkeltijdschriften. De merkproducenten zijn overgegaan tot meer instore promotie door de supermarktoorlogen, prijsdalingen en de opkomst van de `eigen merken`van supers. Deze zogenaamde trade spend voor merkartikelen is inmiddels gestegen tot de op een na grootste kostenpost, na de kostprijs van het artikel zelf. Het aandeel van marketingbudgetten op het gebied van voedselmerken, bestemd voor reclame-uitgaven voor de Britse pers en tv, is de afgelopen tien jaar gehalveerd . In deze tijd zijn de uitgaven aan promoties fors toegenomen. Momenteel is de verdeling 60/40 in het voordeel van de promoties, zo becijferde Nielsen Media Research.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!