De online verkopen in de totale detailhandelsomzet lopen in Nederland achter ten opzichte van omringende landen. Waar in ons land het online kanaal goed is voor 4,2 procent van alle verkopen, ligt dat percentage in Duitsland op 5,1 procent, in Frankrijk op 5,5 procent en in het Verenigd Koninkrijk zelfs op 9,5 procent. Dat blijkt uit het ABN AMRO-rapport 'Retailer van toekomst moet goed kunnen rekenen', dat vandaag is gepubliceerd.
Met een online omzetaandeel van bijna zeven procent wordt ook in de Verenigde Staten relatief meer online gewinkeld dan in ons land. Dat komt mede doordat de Angelsaksische consument volgens de bank meer gewend is aan het gebruik van creditcards. Daarnaast maakten Duitsers al voor het online tijdperk veelvuldig gebruik van postorderbedrijven en was in Frankrijk home shopping 'al behoorlijk ingeburgerd'.
Een andere verklaring voor het verschil is de goede fysieke winkeldekking in ons land. In Nederland zijn 2,53 detailhandelsvestigingen per vierkante kilometer, tegenover 1,16 in het Verenigd Koninkrijk, 0,85 in Duitsland en 0,5 in Frankrijk. Dit reduceert volgens ABN AMRO de prikkel tot online winkelen. 'Landen met een grote fysieke winkeldekking lopen over het algemeen achter bij landen met een geringe fysieke winkeldekking', aldus de bank.
De gemiddelde jaarlijkse online groei in ons land valt tussen 2007 en 2012 dan ook lager uit dan bij de omringde landen. Waar de omzet hier jaarlijks met gemiddeld 15,5 procent toeneemt, ligt dat bijvoorbeeld in Frankrijk (21,9 procent) fors hoger. Van de elf Europese landen waarvan ABN AMRO de groeipercentages heeft gemeten, valt de groei alleen in Zweden, Zwitserland en Noorwegen lager uit.
Reacties 0