Tesco doet 'lelijke' groenten in de aanbieding

Supermarktketen Tesco gaat minder mooie groenten en fruit tegen een lagere prijs verkopen. Consumenten moeten leren dat dit goede voeding is en de supermarkt moet hen daarbij helpen, vindt de winkelketen.

De supermarktformule verkent naar eigen zeggen de mogelijkheden om meer cosmetisch imperfecte voedingsproducten te verkopen. Britten kiezen volgens Tesco ‘altijd het neusje van de zalm’ en laten ‘oude, lelijke en misvormde’ producten achter. Die belanden uiteindelijk in de vuilnisbak.

Het beleid is ontstaan nadat eerder dit jaar bleek dat Tesco 25.500 ton van zijn voedsel weggooide. Een kwart van de druiven wordt bijvoorbeeld niet opgegeten, evenals veertig procent van de appels en twintig procent van de bananen. Ook 68 procent van de voorverpakte salade wordt niet opgegeten. Daarvan wordt een derde in de supermarkt weggegooid, de rest gooien consumenten thuis weg.

Om de voedselverspilling te verminderen stopt de keten daarnaast met promoties voor de aankoop van meer dan één grote zak salade. Ook gaat het zijn fruit- en broodeilanden een opknapbeurt geven om het afval in de winkels te verminderen, door onder meer minder brood in de etalage te leggen.

De Nederlandse Alliantie Verduurzaming Voedsel kondigde deze week aan in 2014 het consumentenbewustzijn rond voedselverspilling te willen vergroten. Supermarkten gaan bijvoorbeeld voorlichtingsmaterialen met hun winkelmagazine verspreiden.

Eerder:
Voedselverspilling in 2014 op de agenda

Helft Tesco-brood nooit opgegeten

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!