'Winkeliers wacht kerstomzetrecord'
Gepubliceerd op 18 december 2013 om 00:00
De branchevereniging ziet ‘lichtpuntjes’, zoals de aantrekkende woningmarkt en het licht verbeterde consumentenvertrouwen. Bovendien hebben mensen ‘meer dan ooit behoefte aan gezelligheid’. “Ze willen toch graag de kerstdagen een boom in huis halen, cadeautjes eronder leggen en samen eten”, zegt een woordvoerder.
Supermarkten zetten volgens onderzoeksbureau Nielsen in de laatste twee weken van dit jaar mogelijk voor het eerst meer dan anderhalf miljard euro om. Ook bij de parfumeriebranche groeit het omzetaandeel rond de kerstweken. Vorig jaar was dat 8,5 procent van de jaaromzet, tegenover 7,4 procent in 2010. De kerstperiode van 2012 zorgde voor een omzet van 55 miljoen euro.
Slijters zien het omzetaandeel van week 51 en 52 schommelen. In 2010 waren de kerstweken goed voor 7 procent van de jaaromzet. In 2011 lag dat op 7,3 procent. Vorig jaar kwam dit percentage uit op 6,9 procent. Supermarkten zien hun wijnomzet rond Kerst met dertig procent plussen.
Eerder:
Supers maken zich op voor kerstoffensief
Reacties 0