Walmart gaat meedenken over een gedragscode over de commerciële toepassing van gezichtsherkenningstechnieken. Ook andere bedrijven waaronder Facebook haken aan bij de Amerikaanse meetings die in februari beginnen.
Walmart gebruikt geen gezichtsherkenning in de winkels, maar oriënteert zich naar eigen zeggen op de techniek voor beveiligingsdoeleinden. De National Retail Federation vertegenwoordigt de winkelketen bij de besprekingen.
Deze vereniging is sceptisch over het ‘inslaan op technologie die nog in de kinderschoenen staat’. “Het is geen goed idee om codes of wetten te ontwikkelen die technologische ontwikkelingen afremmen voordat duidelijk is wat ze kunnen bereiken”, vindt senior vice president Mallory Duncan. Naar schatting is de markt in 2018 goed voor 6.5 miljard dollar (4.7 miljard euro).
De bijeenkomsten zijn op initiatief van het Amerikaanse ministerie van Economische Zaken. In juni moet een voorstel voor de gedragscode klaarliggen.
De Britse winkelketen Tesco past sinds kort gezichtsherkenning toe. De kassa’s bij de tankstations van de retailer zijn voorzien van schermen die het gezicht van wachtende klanten scannen. Vervolgens wordt hen een advertentie op maat geboden. Met dit nieuwe advertentieplatform bereikt Tesco wekelijks ongeveer vijf miljoen Britten.
Eerder:
Tesco scant bezoekers voor reclame op maat
Afrekenen middels gezichtsherkenning
Reacties 0