2013 is het jaar waarin contactloos betalen in Nederland aan een voorzichtige opmars begon. Hoewel de betaalwijze nog niet in groten getale wordt gebruikt, zijn de vooruitzichten volgens kenners rooskleurig.
In Leiden loopt sinds september een proef met contactloos betalen via smartphones. Ongeveer duizend consumenten rekenen met hun smartphone af bij 150 lokale winkeliers en horecagelegenheden. Voor deze proef reikten ABN AMRO, ING en Rabobank duizend smartphones uit aan inwoners van de stad. Die telefoon is uitgerust met NFC (Near Field Communication) en de betaalapplicatie van hun bank.
De pilot loopt tot 1 januari 2014. Daarna bepalen de banken afzonderlijk of en hoe zij het contactloos betalen verder op de markt willen brengen. “Dankzij de proef hebben de deelnemende partijen in elk geval een beeld van hoe deze vorm van afrekenen werkt en hoe de consument erop reageert”, aldus een woordvoerder van het project.
Bij het afrekenen van bedragen van onder de 25 euro hoeven klanten geen pincode in te toetsen. Dat moet tijdswinst opleveren. Eind november was meer dan vijfentwintigduizend keer op deze manier betaald. Bij negen op de tien transacties werd minder dan 25 euro afgerekend.
Consumenten zijn enthousiast over deze betaalvorm vanwege het gemak en de tijdswinst, stelt een woordvoerder van ABN AMRO. Ze kunnen hun portemonnee thuislaten. En als ze in de rij voor de kassa staan kunnen ze de betaalwijze al activeren. Vervolgens hoeven ze hun telefoon alleen tegen de betaalautomaat te houden. “Alsof ze het geld al gepast op de toonbank neerleggen.” Winkeliers signaleren dan ook kortere wachttijden bij de kassa.
Onderzoeksbureau Strategy Analytics is echter pessimistisch over de mondiale marktkansen van contactloos betalen. Er worden minder smartphones met de benodigde NFC-technologie gemaakt en er maken nog weinig retailers gebruik van de technologie. Het bureau verwacht tegen 2017 115 miljoen gebruikers van NFC-toestellen. Naar schatting zetten zij samen circa 48 miljard dollar om.
VISA Europa ziet het positiever, maar daarbij moeten we wel vermelden dat de betaalorganisatie belangen heeft. In 2013 deden Europese consumenten 211 miljoen contactloze aankopen. Zij gaven met contactloze VISA-betaalpassen 1,8 miljard euro uit. Specifieke Nederlandse cijfers zijn er niet, maar volgens de betaaldienst willen Nederlanders gewoon met hun mobiel kunnen betalen.
Ook ING verwacht volgens een woordvoerder veel van contactloos betalen. De bank verstrekte als eerste in Nederland betaalpassen die geschikt zijn voor deze manier van afrekenen. Inmiddels bezitten drie miljoen ING-klanten een dergelijke pas.
Vanaf 2014 bouwt ING de betaalvorm verder uit. Daarbij focust de bank eerst op contactloos afrekenen via de bankpas. Daarvoor zijn allereerst betaalautomaten met deze functionaliteit nodig. Die komen in de tweede helft van 2014 beschikbaar voor winkeliers. Daarna zal het afrekenen via de smartphone volgen.
Rabobank slaat de stap van contactloos betalen via de pas over en zet gelijk in op de smartphone. De bank wil daarmee inspelen op de mogelijkheden die een bankpas niet biedt. ”Denk aan kortingscodes op de telefoon, of het plaatsen van een bestelling”, zegt Jeroen Verrijdt. Hij is directeur Betalen en Sparen bij Rabobank en namens de bank betrokken bij de Leidse pilot.
Bij de proef koppelt de bank als enige de betaalfunctionaliteit aan het zogenoemde My Order-account van Rabobankklanten. Winkeliers die aan de bank verbonden zijn, kunnen deze consumenten daardoor gericht aanbiedingen doen. Als zij in de buurt van een winkel zijn, wordt hun smartphone via een GPS-signaal ‘opgepikt’. De shopper ontvangt vervolgens de aanbieding op zijn telefoon. Deze techniek wordt nog niet massaal benut, maar de retailers zijn volgens Verrijdt enthousiast over de mogelijkheden.
Verrijdt verwacht op termijn een sneeuwbaleffect rond contactloos betalen. Banken zetten immers steeds meer in op deze vorm van afrekenen. Rabobank gaat bijvoorbeeld uitsluitend betaalterminals aanbieden die beschikken over de NFC-technologie.
Bovendien raken meer consumenten bekend en vertrouwd met de mogelijkheid. “Uit mijn persoonlijke omgeving krijg ik bijvoorbeeld steeds vaker de vraag wanneer deze betaalwijze wordt geïntroduceerd.” Daarnaast is de bank in gesprek met telecombedrijven die smartphones uitrusten met de NFC-technologie.
Over de toekomst van contactloos betalen is Verrijdt optimistisch. “Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar volgens mij ziet de betaalwereld er over enkele jaren heel anders uit.”
Retailjaar 2013: Websuper
Retailjaar 2013: Verduurzaming fashion
Retailjaar 2013: 3D-printing
Retailjaar 2013: Internationalisering winkelstraat
Retailjaar 2013: Pre-packregeling
Reacties 0