'Aandeel mobiele aankopen in 2020 verdubbeld'

De Nederlandse consument zal in 2020 voor het overgrote deel van zijn online aankopen gebruikmaken van een mobiel of tablet. Inclusief de aankopen via nieuwe kanalen als smartwatches en glasses neemt het aandeel van mobiele verkopen in de online omzet toe tot zeventig procent. Dat stelt de expertgroep Future Touchpoints van Shopping2020 in zijn eindrapport, dat vrijdag is verschenen.

Dit jaar ligt het aandeel van mobiel in online verkopen op 35 procent, met de tablet (22 procent) en smartphone (tien procent) als belangrijkste devices. Het aandeel tabletaankopen is naar verwachting van de experts in 2020 gestegen tot 33 procent, terwijl mobiele telefoons goed zijn voor 21 procent van alle online aankopen. Het omzetaandeel van smartwatches, digitale brillen en interactieve televisie groeit licht naar circa elf procent. Het aandeel aankopen via een desktop of laptop loopt juist met meer dan de helft terug.

De expertgroep onderzocht verder welke touchpoints in 2020 dominant zullen zijn. Door de komst van draagbare smart devices is in dat jaar 'bijna alles een mogelijk touchpoint', stelt voorzitter Iskander Smit, strategy director bij Info.nl. Dit verandert de manier waarop consumenten online shoppen, denkt hij. Zo zullen zowel fysieke als online retailers de consument in 2020 minder in hun eigen winkel krijgen. "Doordat de customer journey meer een sociale kant krijgt, zullen (sociale) platformen en devices de primaire contactpunten voor consumenten worden", stelt Smit.

Daarmee verandert de rol van de off- en online retailer volgens hem radicaal. Er zullen bijvoorbeeld nieuwe verdienmodellen ontstaan, waarbij het de vraag is of de retailer die 'kan én wil vervullen'. "Een voorbeeld kan zijn om de fysieke winkel niet te gebruiken als verkooppunt, maar als proeflokaal", aldus Smit.

Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!