Gevestigde winkels kunnen blijven verkopen tot de laatste minuut, webwinkels zijn afhankelijk van bezorgdiensten. Een enkeling beweert in staat te zijn op dinsdag 24 december te leveren wat maandag de 23e besteld is, maar de meeste klanten hebben hun online boodschappen inmiddels wel gedaan. Aanleiding om te kijken wie de afgelopen weken de meeste aandacht heeft gekregen op de nieuwssites, in social media, op fora en in blogs. RetailNews heeft daarvoor de social media monitoring tools van Brandwatch.com gebruikt.
Webwinkels: Winnen is belangrijker dan mededingen
De webwinkels als groep krijgen niet bijzonder veel aandacht online; supermarkten, warenhuizen en modewinkels creëren meer buzz. Binnen de groep pure players is bol.com de koploper, met twee vijfde van een slordige 33.000 online vermeldingen op zijn conto. Wehkamp en Coolblue zijn elk goed voor een zesde van alle berichten, Zalando neemt een achtste van alle aandacht voor zijn rekening.
Opvallend is dat Coolblue een enorme boost krijgt eind november, als bij de opening van het Sintcadeaucenter de actie Winnen is Belangrijker dan Meedoen gelanceerd wordt. ASOS piekt maandelijks door populaire Tonightis-acties. Wehkamp krijgt op 9 december de toorn te verduren van Sony Playstation-fans die hun bestellingen geannuleerd zien. Zalando start megasales op 17 december. Interessant is dat aandachttrekker bol.com in vergelijking met andere webwinkels geen bijzondere hoogtepunten in de berichtgeving vertoont.
Twitter is voor vrijwel alle webwinkels het belangrijkste buzz-kanaal, maar bol.com heeft bovendien veel aanhang op Facebook, blogs en fora. Yoox krijgt vooral veel aandacht van fora, maar dat is een aandeel van een tamelijk laag totaal aan berichten.
Supermarkten: Kerst Lukt?
Een paar uitdrukkingen staan centraal in de kerstbuzz rond de grote supermarkten. Biologische producten zijn gevraagd dit jaar, gelijkelijk verdeeld over klanten van Jumbo, Plus, Albert Heijn en EkoPlaza. Maar het meest opvallende is Kerst Lukt, de kerststrijdkreet van Albert Heijn dit jaar, waar veel mensen een mening over hebben.
AH krijgt de meeste aandacht in de aanloop naar kerst; deze formule is goed voor bijna tweevijfde van alle berichten over vijftien vergeleken supermarkten online, in december meer dan vijftigduizend in totaal. Jumbo scoort een klein kwart, Aldi krijgt een zesde en Lidl doet net geen tiende. Jumbo en Albert Heijn gingen redelijk gelijk op tot Sinterklaas, maar daarna gaat bij AH de turbo aan. Op 4 en 5 december klimt het aantal meldingen steil omhoog om te pieken op 6, 11 en 18 december. Jumbo beleeft een hoogtepunt op 13 december als medewerkers stemmen werven voor donaties aan een goed doel. Aldi stijgt op 17 december zonder duidelijke aanleiding.
Huishoudelijk: Kerst Twinkel?
In het huishoudelijk segment zien we meer buzz in de aanloop naar Sinterklaas dan naar Kerst. Blokker en Action houden elkaar redelijk in balans; beide formules bewegen in de bandbreedte van een slordige duizend berichten per week, maar Blokker kent meer variatie. Rond 18 december klimt Blokker naar een piek, want dan zijn de kerstpakketten aan het personeel uitgedeeld en begint de campagne Kerst Twinkel. Fans van Action zijn voortdurend in gesprek over vondsten in de winkel en slimme toepassingen. Action heeft een actieve knutselaanhang. Veel actieve fans van Action zijn vrouw, circa tweederde. Bij Blokker gaan de geslachten gelijk op.
Xenos scoort met een actie: retweet & win! In de eerste week van december heeft Xenos bovendien sleutelhangers in de aanbieding die veel enthousiasme opwekken.
Entertainment: Cash Coins?
Een van de belangrijke buzz-woorden in de entertainmentbranche rond de kerst was Cash Coins. Klaarblijkelijk hebben een aantal affiliates van Bol.com deze cashback-techniek omarmd zodat bestellingen bij Bol.com een spaartegoed in een fantasie-waarde oplevert. Andere affiliate-acties van bol.com die veel aandacht krijgen zijn prijsvragen met een Acer-laptop of Sony-audiosysteem als prijs. Verder zien we aandacht op Twitter voor de uitverkiezing van Readshop Doorn tot beste tijdschriftenwinkel van het land en de fotobestelwand van bol.com op Utrecht Centraal. Cosmox komt even in de picture omdat TwitGrap vier jaar bestaat en een cadeaubon van deze webshop weggeeft.
In december kreeg bol.com bijna tweederde van alle aandacht (13.500 vermeldingen) van alle vergeleken formules in de branche, gevolgd door Bruna (twaalf procent), Polare (acht procent) en Free Record Shop (zeven procent). De rest blijft onder de vijf procent hangen.
De korte Kerstbuzz-rapporten zijn een voorproefje van de grotere Retail Buzz-analyse die EtailTrends in januari publiceert, gelijktijdig met het overzicht Retailsites 2014. Dinsdag is er aandacht voor warenhuizen, modewinkels en speelgoedzaken.
Reacties 0