Marlies Dekkers krabbelt weer overeind

Marlies Dekkers kijkt na het faillissement van haar lingeriewinkelketen weer voorzichtig vooruit. Ze werd na het bankroet door de pers gekielhaald, zegt ze in AD Magazine. Daarin verschilt Nederland volgens haar van Amerika en het Verre Oosten. “Daar denken ze in kracht. In Europa is failliet gaan falen, is je baan verliezen falen.”

Na het faillissement van afgelopen zomer maakte de lingerieontwerpster met behulp van de pre-packregeling een snelle doorstart. “Internationaal gezien ben ik nooit weggeweest. Ik mag er nog niets over zeggen, maar twee van de allergrootste popsterren gaan een clip opnemen en weer mijn designs gebruiken.”

Dekkers timmert met vijfhonderd internationale verkooppunten, vijftig werknemers, vijf eigen winkels en een webshop weer aan de weg. Over dat laatste verkoopkanaal zegt ze dat ze ‘misschien wel te laat in die nieuwe wagon is gestapt’. “Ons product is niet veranderd, wel de manier waarop we het aan de man brengen.”

Haar lingerie wordt nu ook verkocht bij online speler Wehkamp. Dat ziet ze niet als een afgang. Vijf jaar terug in de tijd misschien wel. “Dan had ik me afgevraagd waar mijn droom gebleven was. Toen paste het niet bij mijn ambities. Maar Wehkamp heeft een enorme draai gemaakt en is modern geworden.”

Na de overname door investeringsmaatschappij van Karmijn Kapitaal ligt de zakelijke leiding niet langer in haar handen. Dekkers is nu uitsluitend creatief directeur. Dat ze eerder tegelijkertijd de functie van ceo en creatief directeur vervulde was ‘pittig’. “Ik heb het voor mijn kiezen gekregen, dan ga ik nu niet aan het roer staan.”

Over haar plannen voor de toekomst is Dekkers terughoudend. “Het is wel goed dat er even niet over mij wordt gepraat. Eerst in rustiger vaarwater komen.” Ze wil wel de rol van vernieuwer in lingeriedesign blijven claimen. “Uiteindelijk gaat het erom dat je na alle tegenslagen toch weer recht overeind gaat staan.”

De pre-packregeling waarmee Marlies Dekkers een snelle doorstart realiseerde, is afgelopen jaar door meer retailers toegepast. Ook Harense Smid en Schoenenreus maakten hiermee een doorstart, vlak nadat hun faillissement was uitgesproken. Volgens critici is het echter de vraag of hiermee de belangen van alle betrokken partijen wel voldoende gewaarborgd zijn. In het geval van Schoenenreus loopt bijvoorbeeld een onderzoek naar de gang van zaken rond het faillissement.

Eerder:
Failliet Marlies Dekkers maakt doorstart
Retailjaar 2013: Pre-packregeling 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!