IKEA Nederland en België maken zich schuldig aan uitbuiting bij lokale transporten. Zo worden lokale chauffeurs vervangen door buitenlandse, die volgens de regels van hun land betaald worden. Dat stellen de vakbonden FNV Bondgenoten en het Belgische BTB-ABVV, die onderzoek hebben verricht naar de bevoorradingstransporten van IKEA-winkels.
De chauffeurs verdienen volgens de vakbonden een kwart van wat de lokale chauffeur zou moeten verdienen. Zo ontvangt een Bulgaarse chauffeur die in ons land de winkel bevoorraadt omgerekend nog geen 2,50 euro bruto per uur, berekent FNV-bestuurder Edwin Atema. "Naast meubels importeert IKEA inmiddels ook de lage buitenlandse loonstandaarden."
Veel van de chauffeurs zijn lange tijd onderweg en leven 'als nomaden', aldus de vakbonden. In België spraken zij naar eigen zeggen met een Bulgaarse chauffeur die al zeven maanden onafgebroken in zijn vrachtwagen leefde, waarmee hij winkels van IKEA bevoorraadde.
De vakbonden roepen IKEA op te stoppen met 'de verdringing van gezonde werkgelegenheid' en zorg te dragen voor 'banen met normale werkomstandigheden en een stabiel inkomen'. De oproep van FNV Bondgenoten en BTB-ABVV maakt onderdeel uit van het publiekelijk bekendmaken van de 'veroorzakers van de arbeidsverdringing', aldus Atema. "Te beginnen bij IKEA."
IKEA Nederland laat tegenover RetailNews weten zich niet in het geschetste beeld te herkennen. De winkelketen maakt voor zijn transporten gebruik van transportbedrijven uit verschillende landen. Voor een transport van Roemenië naar Nederland besteedt IKEA de opdracht doorgaans uit aan een Roemeens bedrijf. "Het grootste deel van de uitgaande transporten vanuit Nederland worden door Nederlanders verricht", aldus een woordvoerder. "We roepen FNV op om met concrete voorbeelden te komen van waar we zouden hebben gefaald."
Reacties 0