De reisbranche staat een nieuwe ommekeer te wachten. Dat zegt Steven van der Heijden, scheidend ceo van reisorganisatie TUI Nederland in het Financieele Dagblad. Het proces bij het boeken van een reis wordt ‘radicaal’ omgedraaid van een aanbodgedreven naar een klantgedreven aanpak.
Reisorganisaties zitten volgens hem aan het begin van de fase waarbij ze de consument moeten garanderen dat ze na het boeken via hen ‘blijer terugkomen van vakantie dan als ze die zelf hadden geregeld.’ Bij de ideale reisorganisatie staat een reiziger die zelf online een vakantie regelt op achterstand. "De moderne reisorganisatie kan met bijna honderd procent zekerheid de juiste accommodatie aanbieden."
Daarvoor wordt het met big data gepersonaliseerde reisaanbod zal alleen maar groter. “Dat gaat ver. Als de reiziger eenmaal op weg is bijvoorbeeld aan boord van het vliegtuig, dan weet de stewardess via haar iPad wat de voorkeuren zijn of hij bij de vorige reis een slechte ervaring heeft gehad”, aldus Van der Heijden. “Zelfs zijn wijnvoorkeur is bekend.”
Op deze manier ontstaat eigenlijk weer een klantrelatie zoals bij het reisbureau om de hoek, ‘waar je precies en misschien nog wel beter weet waar de klant naar op zoek is’. “Maar dan wel met de kracht van een grote organisatie erachter, die op een zeer efficiënte manier alle processen heeft georganiseerd. Wie het best kan omgaan met big data maakt straks het verschil in de reiswereld.”
Eerder benadrukte ook Joost Romeijn van Sundio Group het belang van een optimale automatisering van klantgegevens en reisgedrag. “Dat is in de moordende concurrentiestrijd in toenemende mate het verschil tussen winnen en verliezen”, zei Romeijn.
Ook hij voorziet een transformatie van de reisindustrie naar een nieuwe omgeving. "Het vertrouwde reisbureau sterft heel snel uit. Groei is niet vanzelfsprekend, internet en sociale veranderingen zijn leidend. De drang om te consumeren is gestabiliseerd door het welvaartsniveau.”
Eerder:
‘Sanering in reisbranche zet keihard door’
Reacties 0