Bakkers en autoverkopers kenden de impact van geur allang. Nu zetten tal van bedrijven geur in als marketinginstrument. Samsung doet een proef met een nieuwe geur in zijn Amerikaanse Samsung Experience conceptstore in New York. Vooraf onderzocht het bedrijf welke soort geuren consumenten cool, stijlvol, inventief, gepassioneerd of koud vonden overkomen. En vooral, welk soort geur klanten langer in de winkel houdt. Sommige klanten doet de testgeur denken aan technologie; anderen noemden de geur stimulerend. Een goede keus van Samsung dus. Ook Sony test momenteel het effect van geuren op het winkelgedrag.Enkele tips om de juiste geur te kiezen voor een merk: zorg ervoor dat het dna overeenkomt; is een merk kindvriendelijk, dan moet de bijbehorende geur dat ook zijn. Is het merk hip, dan kan er meer geexperimenteerd worden. Verder zijn geuren al gauw te sterk; ideaal gesproken merken klanten een geur nauwelijks bewust op. Ook verschillen vrouwen en mannen in hun geurvoorkeuren. Maak dus een onderscheid of mik bewust op beide doelgroepen. Tenslotte moeten internationale marketeers oppassen met geuren die te zeer met 1 cultuur geassocieerd worden.
Gebruik van geur is nieuwste marketingoffensief
Gepubliceerd op 18 augustus 2005 om 00:00
Reacties 0