Steeds meer varkenshouders werken met een vleesconcept waarmee zij de opbrengst van hun producten kunnen verhogen. Voorbeelden zijn De Hoeve, Livar, Porc d`Or, Het Heuvelland-varken, Het Beemsterlant`s-varken, Het Bentheimer varken en Het Salland-varken. Varkenshouders die met een concept willen gaan werken moeten zorgen onderscheidend te zijn. Zo kunnen zij zich profileren met een diervriendelijke houderij, het soort diervoeder of een speciaal varkensras met een specifieke smaak. Hierdoor kunnen zij consumenten die hoge eisen stellen aan hun voedsel bereiken.Het kost veel tijd om een concept te ontwikkelen en er is geld nodig voor promotie en marketing. Een bijkomend probleem is dat het meestal niet lukt het varken voor 100% af te zetten in de winkel. Het valt niet mee incourante delen van het varken te verkopen. Sommige varkenshouders gebruiken dan ook een concept dat onderdelen laat verwerken tot zeer exclusieve vleeswaren. Verder moet het vleesconcept altijd vraaggestuurd zijn en producenten moeten kunnen inspelen op trends bij slagerijen en restaurants. Tenslotte is het van belang logistieke partners te vinden die voor 100% achter het concept staan.
Varkensvleesconcepten zijn in opmars in Nederland
Gepubliceerd op 19 augustus 2005 om 00:00
Reacties 0