Structurele leegstand Nederlandse winkels neemt toe

In 2003 stond 7,2% van de winkels in Nederland leeg. Het leegstaande winkelverkoopvloeroppervlak (wvo) besloeg 429.373 m2, 9,1% van het totale wvo. Dat blijkt uit het rapport `Winkels in de etalage` samengesteld door Locatus in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds 1999 is er sprake van een duidelijk toename van de leegstand. In 2003 was er echter weer een dalende trend te zien. Vorig jaar stond 2,4% van de winkelvoorraad structureel leeg. Dit houdt in dat de leegstand langer duurt dan twee jaar. Van de totale voorraad winkeloppervlak stond 3,5% structureel leeg. Wat betreft de structurele leegstand is een stijgende lijn te zien. Vooral locaties op C-locaties komen veelvuldig leeg te staan voor langere periodes, terwijl op A-locaties zelden sprake is van leegstand. Van invloed op de structurele leegstand is - naast de locatie - ook nieuwbouw. Nieuwbouw kan een positief effect hebben, maar ook een negatief effect. Zo zorgt een sterk groeiend winkelaanbod voor overlap van de verzorgingsgebieden, waardoor steden en dorpen elkaar steeds meer beconcurreren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!