De Nederlandse Hartstichting start in het najaar van 2005 met een nieuw voorlichtingsprogramma dat een variant is op het thema `kinderen en gezonde leefstijl`. Het programma heeft als titel `Vette verleiders` en is vooral gefocust op reclametechnieken en het maken van `gezonde` keuzes. Naast de kinderen worden ook ouders beïnvloed door voedingsreclames en het blijkt steeds moeilijker om reclames te doorzien. Onderzoek heeft uitgewezen dat reclame invloed heeft op het eetpatroon van kinderen. `Tijdens een bijeenkomst geven we ouders onder meer inzicht in de verschillende reclametechnieken die worden gebruikt`, aldus Alix Bruens van de Hartstichting. De meeste voedingsmiddelen waarop marketing voor kinderen is gericht, zijn volgens gezondheidsdeskundigen `ongezond`. In (kinder)reclames wordt veel gebruikgemaakt van productinformatie (claims, smaak, verpakking), verleidende technieken (cadeautjes, korting, karakters als SpongeBob) en `appeals` die inspelen op de waarden die de consument belangrijk vindt (humor, smaak, gemak). Zowel ouders als kinderen zijn gevoelig voor deze appeals. Op bijeenkomsten zorgt de Hartstichting voor meer inzicht in de verleidingen en in het eigen keuzegedrag. Uit een enquête van de Hartstichting blijkt overigens dat de bezoekers de bijeenkomsten erg waarderen. Voor hen is het de voornaamste informatiebron na de huisarts.
Hartstichting start nieuw voorlichtingsprogramma over voeding en reclame
Gepubliceerd op 22 augustus 2005 om 00:00
Reacties 0