Nieuwe producten doen het beduidend beter als aan de introductie below-the-line activiteiten zijn voorafgegaan. Het gaat vooral om in-store promotions die de belangstelling van klanten moeten wekken al voor een product te koop is en voordat de eigenlijke reclamecampagne in de media van start gaat.Philips en Douwe Egberts maakten bij de introductie van het Senseo koffiezetapparaat en de bijbehorende pads in het Verenigd Koninkrijk uitgebreid gebruik van in-store promotions. Demonstratieteams lieten klanten in de winkel zien hoe het systeem werkte en hoe gemakkelijk de Senseo te bedienen was. Ook konden klanten met eigen ogen het aantrekkelijk schuimlaagje dat op elk kopje koffie verschijnt zien en de koffie proeven. Er vonden 1.300 retaildemonstraties plaats over een periode van 27 weken. Het resultaat was indrukwekkend. Binnen enkele maanden werden ruim 11.500 koffiezetapparaten verkocht. Nadat er 222.000 keer geproefd was en het apparaat zijn eerste geschenkseizoen rond de kerst achter de rug had, bleek het Senseo-systeem al goed te zijn voor 56% van de verkoop van alle koffiezetapparaten in het Verenigd Koninkrijk.
Below-the-line reclame bepaalt mede succes van nieuwe producten
Gepubliceerd op 23 augustus 2005 om 00:00
Reacties 0