Trendwatchers voorspellen het einde van de massamarkt. Consumenten willen op het individu toegespitste producten en diensten of het nu gaat om voeding, interieur, kleding of reclame. Doe-het-zelven blijft populair, net als informatiebronnen op dit gebied zoals special interest bladen en internet. Design wordt steeds belangrijker; consumenten hechten meer belang aan de esthetiek van producten.Tenslotte kan ook overgewicht een trend genoemd worden. Niet iets waar consumenten naar streven, maar niet elke trend is cool. Levensmiddelenfabrikanten, luchtvaartmaatschappijen en kledingproducenten hebben allemaal te maken met de toenemende omvang van de klant.Trendspotter Faith Popcorn van Brain Reserve voorspelt een dalende belangstelling voor de televisie als communicatiemiddel tussen merk en consument. Jane Buckingham van Intelligence Group voorziet dat mensen meer van het fenomeen marketing gaan begrijpen, maar er desondanks geen hekel aan krijgen. Reinier Evers van Trendwatching.com in Amsterdam voorspelt een groeiende rol voor trend spotters in de toekomst. De consument heeft zoveel macht gekregen dat geen marketeer meer zonder trendvoorspellingen kan.
Trendwatchers voorspellen nieuwe ontwikkelingen in consumentengedrag
Gepubliceerd op 23 augustus 2005 om 00:00
Reacties 0