Prominente plek boek kost geld
Gepubliceerd op
26 augustus 2005 om
00:00
Grote retailketens als AKO, Bruna en BGN bieden uitgeverijen steeds meer mogelijkheden om schapruimte in te kopen. De uitgever betaalt voor een prominente plek in de winkel en de boekhandel probeert de boeken onder de aandacht van het publiek te brengen. Ook verhuren boekwinkels tegenwoordig delen van toonbank en etalage, displays, folders en stoepborden. Flatscreens in de boekwinkel zijn in opkomst als gezamenlijk promotiemiddel. Bij online winkels als Bol.com kunnen uitgeverijen onderhandelen. Productmanagers kiezen geschikte titels, waarna zij overleggen met de uitgever over de waarde van een plaats op de site. Een plaats bovenaan de boekenhomepage zorgt ervoor dat 1 tot 2 miljoen bezoekers de titel zien. Dat leidt tot de verkoop van soms duizenden extra exemplaren. Bij BGN kan opname in het marketingprogramma een verdubbeling tot vertienvoudiging van de omzet genereren.
Reacties 0