Bouwmarkten zijn relatief optimistisch ten opzichte van vbz en ijzerwarenzaken

Bouwmarkten zijn in tegenstelling tot verf- en behangzaken (vbz) redelijk positief over de nabije toekomst. Ijzerwaren- en gereedschappenzaken zijn gematigd optimistisch. Dat is de conclusie van een aantal marketingrapporten die Van Es Marketingservices onlangs uitbracht. De respondenten in de drie verschillende branches werden ondervraagd over marktontwikkelingen, inkoopgedrag, mediagebruik en distributiekanalen. Een bouwmarkt of dhz-keten heeft gemiddeld 40 leveranciers. Om zoveel mogelijk inkoopconcentratie te bewerkstelligen, werden 2 leveranciers in 2003 afgestoten. Het belangrijkste afstootcriterium is het assortiment van de leveranciers. De ijzerwarenzaken stootten zo`n 8% van de leveranciers af. Als reden geven de respondenten service, personeel en het concentreren van de inkoop aan. Ongeveer 5% van deze leveranciers werd weer aangevuld. De vbz-winkels stootten evenveel leveranciers af als weer werden aangenomen. Het vertegenwoordigersbezoek, vakbladen en -beurzen zijn belangrijk voor het zicht op nieuwe producten. Van de bouwmarktondernemers rekent 47% op een stijging van de omzet en 28% op een daling. Bij vbz liggen deze percentages op 35% en 36%, bij ijzerwaren op 23% en 26%.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!