Tools & Tech: Virtueel passen

Voor de helft van de Nederlandse online shoppers vormt het niet van tevoren kunnen zien van een product een drempel om online te kopen. Dat concludeert GfK in de Thuiswinkel Markt Monitor, die vorige week is gepubliceerd. Steeds meer online retailers grijpen daarom naar een virtueel pashok, om ook deze groep aan te spreken.

Zo maakt de Nederlandse webshop Perfectly Basics sinds kort gebruik van de Zweedse virtuele paskamertool Virtusize. Die virtuele paskamer stelt online shoppers in staat om afmetingen van online artikelen te vergelijken met een soortgelijk kledingstuk uit hun eigen kast. Daarmee kunnen ze bepalen welke maat ze nodig hebben.

Virtusize is een van de digitale paskamers die gebruikers vraagt om de maten op te nemen van een kledingstuk dat al goed valt. Andere pastools nemen veelal de maten van het lichaam als uitgangspunt. Zo creëert Metail op basis van informatie over lengte en gewicht, maar ook de bh-maat, een 3D-model van de klant. Daardoor kunnen zij eveneens direct zien hoe bepaalde kledingcombinaties eruit zien. Metail heeft onder meer klanten in Duitsland (Zalando), Groot-Brittannië (Tesco) en Brazilië (Dafiti).

De vraag is in hoeverre consumenten er op zitten te wachten om er thuis een meetlint bij te pakken. De Britse warenhuisketen House of Fraser heeft daarom de applicatie True Fit in zijn webwinkel geïntegreerd. Daarmee stelt de retailer zijn online klanten enkele vragen over hun lichaamsbouw, zonder daarbij om exacte maten te vragen. Door consumenten ook naar hun kledingstijl te vragen, schotelt House of Fraser vervolgens items voor die het best bij hun wensen aansluiten. Dat is volgens True Fit mogelijk doordat de tool gebruikmaakt van de informatie van honderden merken om tot het passende aanbod te komen.

Het grote voordeel van het virtuele pashokje moet terug te zien zijn in de retourkosten van de retailer. Dertig tot veertig procent van de bestellingen bij Wehkamp worden teruggestuurd, liet de Nederlandse etailer eerder weten. Het Britse ASOS stelt op zijn beurt dat het twintig tot veertig procent van de bestellingen terugkrijgt. Nu de online moderetailer net als Perfectly Basics gebruikmaakt van Virtusize, wordt verwacht dat dit percentage op den duur met de helft kan worden verminderd.

De Amerikaanse retailer Running Warehouse lukte dat al met 23 procent, sinds het in 2010 startte met het gebruik van Shoefitr. Ook in de schoenenbranche wordt namelijk naar een oplossing gezocht voor het hoge aantal retouren. Shoefitr is geïntegreerd in de webwinkel van Running Warehouse en vergelijkt de maat en vorm van de schoen die de klant al bezit met degene die hij wil kopen.

Ook Nederlandse retailers zitten niet stil. VanHaren introduceerde eerder dit jaar een eigen app, waarmee klanten hun voeten kunnen opmeten. De gebruiker moet daarvoor een foto maken van zijn voet op een vel papier. Daarnaast biedt vanHaren de mogelijkheid om met behulp van augmented reality de schoenen ook virtueel te passen. Deze functies moeten ‘de specifieke behoeften bij het oriënteren op of aankopen van schoenen vervullen’, aldus marketingmanager Michelle Hendricx.

RetailTrends