Oad-familie bezint op rechtsgang

De Rabobank heeft kwalijk gehandeld in de periode voorafgaand aan het faillissement van reisbureauketen Oad. Dat zegt oud-bestuursvoorzitter Julius ter Haar in de Telegraaf.

De bank heeft volgens hem de wettelijke zorgplicht geschonden en is in gebreke gebleven. ”Het Oad-krediet is onterecht opgezegd en de bank heeft te hoge zekerheden geëist”, aldus Ter Haar. De Rabobank heeft in september 2013 de stekker bewust uit Oad getrokken om de kredietrisico’s te beperken, stelt hij.

De curatoren doen onderzoek naar de gang van zaken. De eerste resultaten daarvan worden in oktober verwacht. Als blijkt dat de Rabobank onjuist heeft gehandeld, wil Ter Haar via de rechtbank een flinke schadevergoeding afdwingen.

Als de Tweede Kamer terugkeert van het zomerreces wordt de situatie op de agenda gezet, laat een woordvoerder van de familie weten. “Veel bedrijven hebben last van de aangescherpte kredietregels en worden net als Oad de dupe van het louter nastreven van eigenbelang van banken.”

De Rabobank herkent zich niet in de kritiek. “Oad viel al meer dan een jaar onder onze afdeling bijzonder beheer vanwege de aanhoudende financiële problemen en ongezonde bedrijfsvoering”, laat een woordvoerder weten. Voorafgaand aan het bankroet ging volgens de bank ‘een traject af dat door de familie Ter Haar zelf is aangevraagd’.

Oad ging in september vorig jaar failliet. Daarbij verloren meer dan zeventienhonderd mensen hun baan. De organisatie beschikte over circa 140 reisbureaus. Bijna tachtig Globe-reiswinkels gingen verder onder de vlag van D-reizen. Een ander deel van de reiswinkels werd overgenomen door reisorganisatie RTN, die de vestigingen ombouwde tot VakantieXperts.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!