België moet koopjeswet versoepelen

De regels rond de uitverkoop voor fashionretailers in België zijn te streng. Het land moet de voorwaarden aanpassen, aldus het Europees Hof van Justitie.

Om kleine fashionspelers te beschermen tegen grote concerns die flink kunnen stunten met kortingen, gelden bij onze zuiderburen twee uitverkoopperiodes die wettelijk vastgelegd zijn. De zogenoemde solden zijn van 2 tot en met 31 januari en van 1 tot en met 31 juli.

Retailers mogen hun kleding dan flink afprijzen, maar in de vier weken voorafgaand aan deze periodes geen reclame maken voor de prijsverlagingen. Ze mogen wel korting verlenen. Een federale overheidsdienst controleert de naleving van de regels en kan boetes uitdelen.

Deze voorwaarden gaan te ver, aldus het hof. De Europese Commissie had de zaak aangespannen, omdat België de Europese regels over oneerlijke handelspraktijken niet juist zou hebben omgezet in nationale wetgeving.

De koopjeswet lag al eerder onder vuur. Zo vond oprichter Luc van Mol van kledingketen ZEB de regels discriminerend en besloot in 2010 zijn producten al voor Kerst af te prijzen. “Ik zie niet wat er oneerlijk is aan het verlenen van kortingen op het moment dat dat commercieel zinvol is”, aldus Van Mol. De rechtbank in Kortrijk verbood ZEB door te gaan met de uitverkoop door een dwangsom van tienduizend euro per overtreding op te leggen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!