Twee Duitse biologische supermarkten en een bakkerij willen met de app FoodLoop zowel consumenten als retailers helpen minder voedsel te verspillen. Klanten kunnen met de app op hun smartphone tijdens het winkelen in één oogopslag zien welke producten zijn afgeprijsd omdat de houdbaarheidsdatum in zicht komt.
De productaanbiedingen worden automatisch gegenereerd via het voorraadbeheer van de deelnemende winkels. Ook is voor consumenten het mogelijk om te zoeken op productcategorie, een lijstje samen te stellen van hun favorietefoodproducten en daar een alert aan te koppelen.
Jaarlijks wordt 90 miljoen ton aan kwaliteitsvolle voedingswaren weggegooid, omdat de houdbaarheidsdatum bijna is verstreken. Voor de gemiddelde winkelier betekent dit elk jaar een verliespost van 150 duizend euro. Door consumenten te wijzen op de ‘koopjes’ met een naderende vervaldatum blijft de supermarkt met minder onverkoopbare voedingswaren zitten, hopen de initiatiefnemers.
Retailers lanceren app tegen voedselverspilling
Gepubliceerd op 12 augustus 2014 om 06:43
Reacties 0