Onderzoeksbureau presenteert proactieve consument
Gepubliceerd op 8 oktober 2004 om 00:00
Marktonderzoekers krijgen vaak de klacht dat zij te weinig vooruit kijken en te veel achteruit. Onderzoeksbureau Euro RSCG Worldwide denkt hier iets op gevonden te hebben en komt met de prosumer: de proactieve, professionele consument. De prosumer kan meebepalen hoe een merk presteert. De prosumer is kritisch, mobiel, actief met e-mail en internet en is in staat een dialoog tussen consumenten en bedrijven op te zetten. De term `prosumer` is niet nieuw. Deze werd al eind jaren tachtig geintroduceerd in een boek van Alvin Toffler, die de opkomst van een actieve consument voorspelde. Volgens Euro RSCG hebben grote bedrijven als Unilever en Procter & Gamble een sterke behoefte aan meedenkende onderzoeksbureaus. Dergelijke concerns zouden onderzoeksbureaus het liefst willen gebruiken voor het maken van betere toekomstanalyses. De grote bedrijven klagen dat onderzoeksbureaus te veel achteruit kijken voor het doen van voorspellingen. Data uit het verleden blijken een steeds minder goede voorspeller voor toekomstig gedrag. Euro RSCG Worldwide probeert hierop in te spelen door voorspelmodellen te ontwikkelen.
Reacties 0