Als leveranciers hun etiketinformatie niet voor 31 augustus in de datapool GS1 Data Source zetten, lopen retailers omzet mis. Daarvoor waarschuwt Birgitta de Gruijter, senior sectormanager levensmiddelen en drogisterij van GS1 Nederland.
Retailers zijn volgens Europese wetgeving vanaf 13 december verplicht de etiketinformatie van levensmiddelen ook in hun webshop en app op te nemen. Voor deze informatie zijn ze afhankelijk van de datapool GS1 Data Source waarin leveranciers en retailers artikelgegevens uitwisselen.
Van de ruim 550 leveranciers is het merendeel ‘volop bezig’ om hun etiketinformatie in de datapool van GS1 zetten, aldus de organisatie. Circa zestig partijen zijn echter nog niet getoetst. Dat is een ‘harde eis’ voordat de leveranciers hun data mogen invoeren, zegt De Gruijter. “Starten met een foutloze datapool is een voorwaarde voor een succesvol project. Geen toetsing betekent geen upload.”
Hoewel leveranciers voor het aanleveren van de juiste data veel moeten afstemmen met verschillende partijen moeten ze van De Gruijter ‘snel in actie komen’. Retailers zijn na 13 december namelijk strafbaar als ze levensmiddelen verkopen zonder de etiketinformatie te publiceren.
Een winkelier die voor zijn data niet kan putten uit de GS1 Data Source, moet zelf de informatie invoeren of het bewuste artikel niet online aanbieden. “De eerste mogelijkheid leidt onherroepelijk tot fouten en de tweede optie leidt tot gemiste omzet”, aldus De Gruijter. “Het is nu zaak om te versnellen om te voorkomen dat leveranciers en retailers straks omzet missen.”
De datapool geeft retailers de mogelijkheid om hun omzet te vergroten, zei De Gruijter in het aprilnummer van RetailTrends. “Neem een consument die gevoelig is voor bepaalde allergenen. Als dat is vastgelegd in zijn online profiel, kun je hem waarschuwen zodra hij een artikel met die allergenen aan zijn boodschappenmandje toevoegt.”
Jumbo merkte dat vooral kleine leveranciers ‘aanhikken’ tegen de aansluiting op GS1 Datapool. De koppeling biedt deze partijen echter ook kansen, zei Bert Lanting, hoofd commercial support bij de supermarktketen. “Hun artikelen zijn meteen beschikbaar voor veel meer retailers. Het wordt gemakkelijker om aan andere supermarktketens te leveren.”
‘Omzetverlies retailers dreigt door trage leveranciers’
Gepubliceerd op 28 augustus 2014 om 07:41
Reacties 0