Sterke merken worden beter beschermd tegen inbreuk op merkenrecht
Gepubliceerd op 8 oktober 2004 om 00:00
Er ontstaan jaarlijks honderden conflicten in verband met het merkenrecht. Volgens Bas Kist van merkenadviesbureau Shieldmark komen er jaarlijks zo`n 100 van dit soort zaken voor de rechter, terwijl er daarnaast in nog enkele honderden gevallen voortijdig een schikking wordt gesloten. Op het gebied van merkenrecht en intellectueel eigendom zijn zo`n 300 a 400 advocaten actief en tevens zijn er ongeveer een even groot aantal merkenadviseurs en een kleine 40 merkenadviesbureaus. Bij de bepaling of een fabrikant inbreuk pleegt op een bestaand merk wordt onder meer gekeken naar de kans op verwarring en de inburgering van het bestaande merk. Succesvolle merken die reeds lang actief zijn, hebben over het algemeen een sterkere positie. Een paar merkenrechtzaken uit het recente verleden zijn Conimex versus Toko Lien (de rechter bepaalde dat de verpakking van Toko Lien teveel op die van Conimex leek en men moest daarom binnen twee maanden alles van de markt halen) en Red Bull versus United Soft Drinks (Red Bull heeft zich de specifieke kleuren blauw en zilver voor de verpakkingen toegeeigend en de rechter gaf het bedrijf hierin gelijk).
Reacties 0