De supermalls en superstores in Amerikaanse steden zullen in 2020 een totaal ander aanzien hebben. De winkelgebieden die de afgelopen twintig jaar zo’n enorme groei hebben doorgemaakt worden kleinschaligere, flexibelere retailconcepten. Dat blijkt uit een analyse van het Amerikaanse retaillandschap die in het septembernummer van RetailTrends is gepubliceerd.
Analisten van gerenommeerde investment banks als GoldmanSachs en Morgan Stanley en van onderzoeksbureaus PwC en Kantar Retail verwachten voor de komende vijf, zes jaar radicale veranderingen. De opkomst van de digitale consument verandert alles: van het denken over ketenopbouw, distributie, marketing en voorraadbeheer tot aan de functie van een winkel. De retailers met de grootste innovatiekracht en bovenal het grootste improvisatievermogen zullen de strijd winnen. Daarvoor dienen zij het gedrag van de consument 3.0 snel, effectief en efficiënt bij te houden.
Voor grote retailers als Target en Walgreen wordt een sombere toekomst voorspeld, terwijl Walmart als grootste winkelketen in staat wordt geacht mee te groeien met de veranderingen. Omdat ook Walmart door de onlinerevolutie steeds meer te maken krijgt met een teruglopend aantal winkelbezoekers, heeft de retailgigant minder ruimte nodig.
Experts verwachten daarom dat grote winkelketens als Walmart en Home Depot hun vloeroppervlakte gaan delen met servicegerelateerde bedrijven als financieel adviseurs, beautysalons en plekken om je rijbewijs te vernieuwen. Services die mensen trekken en daardoor winkelbezoek stimuleren.
Het middensegment dat niet op de laagste prijs inzet maar ook geen luxe en exclusiviteit verkoopt, staat sombere tijden te wachten. Retailers als Nordstrom en J.C. Penney zullen plaatsmaken voor kleine, gespecialiseerde winkels waar winkelen weer een belevenis is of die als afhaalcentrum dienen, aangezien producten voornamelijk online worden gekocht.
In RetailTrends 9 wordt uitgebreider ingegaan op de retailrevolutie in de Verenigde Staten en de megatrends die hem versterken. Tevens worden de gevolgen voor de Nederlandse retail besproken. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0