Nederlandse consumenten hebben in de eerste zes maanden van dit jaar 6,58 miljard euro besteed aan ruim 53,4 miljoen internetaankopen. De e-commercemarkt is hiermee goed voor achttien procent van alle bestedingen van ons land. Dat blijkt uit onderzoek van GfK voor de Thuiswinkel Markt Monitor, in opdracht van Thuiswinkel.org.
De groei van de totale online bestedingen ten opzichte van vorig jaar komt uit op 5,6 procent, liet managing consultant Gino Thuij van GfK dinsdag weten op het congres Shopping Today. Dat ligt onder het de acht à negen procent die doorgaans wordt genoteerd. De verklaring ligt volgens hem bij de teruglopende online afgesloten verzekeringen, waardoor de bestedingen aan diensten in het eerste halfjaar met 2,7 procent lager uitvielen. De online uitgaven aan producten namen met 16,6 procent toe.
Naar verwachting komen de totale onlinebestedingen dit jaar uit op 13,5 miljard euro, aldus Thuiswinkel.org. Dat is een groei van zes procent ten opzichte van 2013. Het totaal aantal aankopen over dit jaar komt acht procent hoger uit op zo'n 110 miljoen.
Eenderde (34 procent) van de onlineshoppers heeft in de eerste zes maanden van dit jaar een mobiele aankoop gedaan. De tablet is hierbij favoriet. Van alle onlinekopers heeft een kwart zijn tablet weleens gebruikt voor een bestelling, terwijl vijftien procent zijn smartphone koos.
Dit jaar is voor het eerst de onlineverkoop in fysieke winkels via tablets of internetzuilen gemeten. “Van alle onlinekopers geeft twee procent aan ook online in de winkel producten of diensten te kopen, wat bijdraagt aan de totale online bestedingen”, zegt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. “De verwachting is natuurlijk dat in de toekomst meer winkels in de winkelstraat onlineproducten en –diensten gaan verkopen.”
Reacties 0