Het retourbeleid van Zalando maakte beleggers woensdag terughoudend bij de beursintroductie van de etailer. Handelaren twijfelen of Zalando kan uitgroeien tot een gezonde winstgevende onderneming, schetst Het Financieele Dagblad. De waarde van aandelen van de etailer daalde na een voortvarende start al snel, om met 21,48 euro net onder de introductieprijs van 21,50 euro te sluiten.
Vooral het onderscheidend vermogen van Zalando ten opzichte van concurrenten lijkt voor twijfel te zorgen. Uniek aan Zalando is het ongelimiteerde en kosteloze retourneerbeleid, maar dat is tegelijkertijd een grote kostenpost. De helft van de bestellingen bij de onlinefashionretailer wordt teruggestuurd.
Om de winstgevendheid te vergroten gaat Zalando zijn marketingbudget verlagen, zo blijkt uit de prospectus die de webwinkel voorafgaand aan de beursintroductie publiceerde. Daarnaast moeten de kleding- en schoenenleveranciers de etailer meer inkoopvoordelen gunnen en meer risico’s dragen voor onverkochte voorraden.
Moederconcern Rocket Internet gaat donderdag naar de beurs in Frankfurt. Zalando haalde woensdag 605 miljoen euro op, terwijl de introductie van Rocket Internet naar verwachting goed is voor 1,6 miljard euro. Rocket Internet is voor 65 procent in handen van de broers Marc, Alexander en Oliver Samwer die ook Zalando oprichtten.
De onderneming investeert in start-ups binnen e-commerce. Daarbij lijken ze bedrijfsmodellen te kopiëren, maar volgens Oliver Samwer is het ‘kansen identificeren’. “Iemand anders is de architect, wij zijn de bouwers”, zei hij tegen Wired. Zo heeft Zalando veel weg van de Amerikaanse webwinkel Zappos, terwijl Alando is gebaseerd op eBay. Daarna kwamen de broers onder meer met YouVideo en VZ, waarmee ze kloons van respectievelijk YouTube en Facebook introduceerden.
Aandeel Zalando sluit onder introductiekoers
Gepubliceerd op 2 oktober 2014 om 06:54
Reacties 0