Retailers werken met 'upcycling' aan slow fashion

Wehkamp.nl is één van fashionretailers die zijn restanten in het naaiatelier i-did laat transformeren tot nieuwe producten. Onder meer gsus sindustries en Claudia Sträter werken ook mee aan het initiatief.

Dit zogenoemde upcycling is volgens unitmanager ladies fashion, bodyfashion & kidswear José Metz van Wehkamp.nl een treffende benaming. “Het duidt aan dat het niet alleen gaat om hergebruik, maar dat er iets beters van wordt gemaakt”, zegt ze in Het Financieele Dagblad. “Van een oude broek wordt geen nieuwe gemaakt, maar een heel ander product.”

Het naaiatelier i-did werkt samen met de gemeente Utrecht om mensen uit de bijstand te krijgen. I-did startte als duurzaam fashionlabel, maar ging vorig jaar bijna failliet door de economische crisis. Na een investering van zakelijk partner Michiel Dekkers fungeert het als dienstverlener aan fashionretailers.

Door nieuwe artikelen te maken uit overschotten van retailers wil i-did de verspilling van producten verminderen en bijdragen aan slow fashion movement, als reactie op fastfashionketens als Primark en H&M. Wereldwijd wordt elk jaar 35 miljard kilo kleding geproduceerd, waarvan veertig procent ongedragen in de prullenbak verdwijnt, stelt i-did. In ons land zou het gaan om 240 miljoen kilo.  

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!