Marks & Spencer heeft zijn winstverwachting over 2014 naar boven bijgesteld. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die de warenhuisketen onder leiding van de Nederlander Marc Bolland woensdag heeft bekendgemaakt.
 
De winst voor belastingen nam in de eerste zes maanden van dit jaar met 2,3 procent toe naar 268 miljoen pond (341 miljoen euro). Analisten rekenden volgens Bloomberg op 253 miljoen pond. De omzet groeide met een half procent naar 4,9 miljard pond. Dat is volgens de keten te danken aan de goede verkopen binnen de fooddivisie (plus 3,6 procent).

Om verder te profiteren van de positieve resultaten van food, rolt de keten het Simply Food-concept de komende twee jaar versneld uit. Waar M&S eerst 150 van deze vestigingen wilde openen, moeten dat er in 2016 tweehonderd zijn.

De afdeling non-food zag de verkopen over het eerste halfjaar met 2,9 procent dalen, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het tweede kwartaal kende een daling van vier procent. Dat komt volgens concern door het warme weer, maar Bolland wil daar verder weinig over kwijt. “Ik wil niet bekendstaan als de ceo die continu over het weer begint”, zegt hij tegen Het Financieele Dagblad. Als gevolg van een scherper inkoopbeleid steeg de brutomarge van deze tak naar 53,7 procent. Consumenten staan weer positief tegenover de kledinglijn, stelt de ceo. “Het is puur het product. We worden weer gewaardeerd om onze stijl. Dat is belangrijk.”

Buiten thuisland Groot-Brittannië beschikt M&S over 160 winkels in Europa, waarvan twee in Nederland. De omzet van de internationale vestigingen daalde met 3,4 procent naar 533,7 miljoen pond. In 2016 wil de keten 250 buitenlandse winkels hebben.