Amerikaanse retailers hebben op Black Friday minder omzet geboekt, terwijl Cyber Monday goed was voor een plus. Consumenten gaven rond Thanksgiving en Black Friday elf procent minder uit dan dezelfde periode vorig jaar. De verkopen tussen donderdag en zondag kwamen uit op 50,9 miljard dollar (40,8 miljard euro), concludeert National Retail Federation na onderzoek onder 4600 shoppers.
Consumenten gaven gemiddeld met 380,95 dollar 6,4 procent minder uit dan vorig jaar. Het aantal consumenten dat in deze periode aankopen deed daalde met 5,2 procent 134 miljoen. Van de aankopen die in deze vier dagen plaatsvonden, werd 42 procent online gedaan. Daar werd met een gemiddeld bedrag van 159,55 dollar tien procent minder gespendeerd.
De daling wordt onder meer veroorzaakt doordat veel retailers hun producten al vóór Thanksgiving hadden afgeprijsd. Zo bood Walmart al sinds het begin van de maand feestdagenkorting aan, aldus The Wall Street Journal. Dat de prijspromoties meer worden gespreid, komt doordat het beeld dat consumenten van oudsher hebben bij Black Friday aan het veranderen is, zegt ceo global e-commerce Neil Ashe van Walmart. “Wij beantwoorden hiermee simpelweg aan hun behoeften.” Daarom biedt Walmart dit jaar bijvoorbeeld het eerst een zogenoemde evening edition aan op Cyber Monday. Daarmee wil de keten de consumenten bedienen die ’s avonds na werktijd gaan shoppen.
De schattingen van de resultaten op Cyber Monday ten opzichte van vorig jaar variëren. Zo houdt technologieconcern Adobe het met een omzetplus van zestien procent op een totale online omzet van 2,7 miljard dollar, terwijl IBM Digital Analytics uitgaat van een stijging van 8,1 procent. De 25 grootste spelers, die ieder een omzet van dertig miljoen dollar of meer realiseerden, behaalden bijna 1,8 miljard dollar omzet, een stijging van 25 procent ten opzichte van vorig jaar.
Tegengestelde resultaten tijdens Amerikaanse koopjesperiode
Gepubliceerd op 2 december 2014 om 00:00
Reacties 0