Het winkelend publiek mag op vier locaties in Nederland kiezen welke winkel in het leegstaande pand komt. Communicatiebureau Thanz heeft deze winkelpanden op verzoek van de vastgoedeigenaar voorzien van QR-codes, waarmee passanten kunnen aangeven welke winkeltype zij daar graag zien. Dat laat eigenaar Casper Heeremans van Thanz weten aan RetailNews.
Winkelleegstand wordt volgens Heeremans vaak gezien als een zaak van professionele marktpartijen, zoals vastgoedeigenaren, overheden, makelaars en winkeliers. “Nergens wordt consumenten gevraagd waar zij nu eigenlijk op zitten te wachten.” Van veel gebieden weten zij volgens hem echter heel goed wat voor een winkel er nog ontbreekt.
De passant kan zijn voorkeur doorgegeven door een QR-code bij zijn gewenste winkeltype te scannen, of zijn keuze via de site mijnwinkelkeuze.nl kenbaar maken. Om hen te stimuleren te stemmen maken zij kans op het winnen van enkele prijzen.
De raamstickers zijn inmiddels aangebracht in Almere-Haven, Lelystad, Rotterdam en Zwolle. Meerdere vastgoedpartijen hebben zich bij Heeremans gemeld om van het initiatief gebruik te maken. In overleg met hen wordt een lijst van achttien tot twintig winkeltypen opgesteld die in aanmerking komen voor de winkellocatie.
In Almere-Haven heeft dertig procent de voorkeur uitgesproken voor een groentewinkel, geeft Heeremans aan. Vastgoedeigenaar Annexum heeft naar aanleiding van die uitslag concrete afspraken gemaakt met enkele ondernemers om het pand in te vullen. “Zij kunnen met die cijfers concreet aantonen dat er vraag naar hun groentewinkel is”, aldus Heeremans.
Reacties 0