Trendwatchers, scenarioplanners en futurologen geven hun visie op de toekomst
Gepubliceerd op 12 oktober 2004 om 00:00
Volgens de scenarioplanner Jay Ogilvy, mede-oprichter van de toekomstgerichte onderzoeksgroep Global Business Network (GBN), wordt de toekomst vooral bepaald door de voortschrijdende liberalisering en technologie. Voor marketeers zal het trekken en houden van de aandacht steeds belangrijker worden. Volgens professor Heertje draait tegenwoordig alles om de vraag of ergens een markt voor is. Er zouden meer producten ontwikkeld moeten worden waar nu nog geen markt voor is. Volgens Adjiedj Bakas, algemeen directeur van communicatie-adviesbureau Dexter, kenmerkt Nederland zich door een demografische revolutie. Marketeers zullen volgens hem goed moeten inspelen op de veranderende leeftijdsopbouw en afkomst van de Nederlandse bevolking. Goed voorbeeld is dat er steeds eenvoudigere apparaten op de markt komen. Bakas ziet de globalisering als een kans. Landen moeten zich steeds meer specialiseren en Nederland is volgens Bakas een uitstekend land voor toeristen. Futuroloog Paul Ostendorf voorspelt dat er de komende 20 jaar steeds sneller markten ontstaan die niemand voorzien heeft. Goed voorbeeld daarvan zijn de huidige ontwikkelingen in de muziekindustrie.
Reacties 0