Megatrends voor 2006

Tijdens het congres Eurofurum sprak Adjiedj Bakas over de aanstaande megatrends voor 2006. Voor ondernemers natuurlijk de grote uitdaging om op gepaste wijze aan te sluiten en in te spelen op deze bewegingen. Bakas liet vijftien ontwikkelingen de revue passeren. Hieronder volgen de highlights van de trendwatcher.

De eerste daarvan was het ‘nieuwe burgerschap’. Het Nationalisme en regionalisme neemt toe, net als de globalisering en europeanisering. Concrete trends die hieruit vloeien zijn: parttime living en het vertrek van middenklassen uit de stad naar het platteland. Het nieuwe veiligheidsbesef rekt het begrip privacy ook in 2006 verder op. Veiligheid op straat en in bedrijf komt voor de klant op een steeds belangrijkere plek te staan. Mensen willen weer ‘stout zijn’. Hiermee duidt Bakas de trend dat mensen naast bewust gezond leven, zich ook bewust ongezonde dingen permitteren zoals roken en snoepen. Ook komt politiek incorrect gedrag in de picture. Dingen als bont dragen mag weer. Als meest belangrijke trend kondigt Bakas de nieuwe apartheid en nostalgie aan. Hieronder valt de verstedelijking van het platteland maar ook de afname van het aantal gemengde relaties. De retro-trend houdt ook volgend jaar aan en er ontstaat een groeiende markt voor geschiedenis producten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!