Traditionele merkproducten zijn steeds moeilijker aan de man te brengen
Gepubliceerd op 12 oktober 2004 om 00:00
Consumenten kiezen tegenwoordig steeds minder vanzelfsprekend voor traditionele merkproducten. Ook de gebruikelijke marketingmethodes voor dergelijke merken verliezen terrein. Dat zegt merkenspecialist Rik Riezebos, directeur van het bureau Brand Capital. Een van de oorzaken dat traditionele merken problemen ondervinden is volgens Riezebos dat het steeds moeilijker wordt om mensen te bereiken via een massamedium als televisie. Ook de dhz-branche heeft problemen met de traditionele merken. Riezebos maakt onderscheid tussen merken van fabrikanten en merken van de handel. De merkfabrikanten slagen er namelijk nog wel in om hun merk een bepaalde waarde of een bepaald gevoel te geven. Het is volgens Riezebos opmerkelijk dat bij de meeste bouwmarkten vrijwel alle merken bij de meeste formules verkocht worden. De huismerken in de dhz-branche zijn volgens Riezebos niet te vergelijken met levensmiddelen. `Ik zal zelf niet gauw een boormachine van het huismerk kopen. Dat vertrouw ik toch niet helemaal.` De dhz-sector zou veel meer aan dienstverlening moeten doen. Dienstverlening is volgens Riezebos een bron van inspiratie, maar het neemt ook zorgen uit handen.
Reacties 0