Speciaalzaken snoepgoed verliezen terrein aan supermarkt
Gepubliceerd op 13 oktober 2004 om 00:00
Het aantal gespecialiseerde chocolade- en zoetwarenwinkels in Nederland daalt. In 2003 nam het aantal af tot 579. Een jaar eerder waren dat er nog 586. Over de periode 2000-2003 is het aantal speciaalzaken met 6% afgenomen. Dit blijkt uit cijfers van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Het afgelopen jaar was chocolade en suikerwerk goed voor een omzet van 1,3 miljard euro. Hiervan werd zo`n 70% behaald in de supermarkten. De speciaalzaken waren slechts goed voor een omzet van 80 miljoen euro, wat neerkomt op 6% van het totaal. Het omzetaandeel van de gespecialiseerde chocolade- en zoetwarenwinkels wordt hiermee voorbijgestreefd door de benzinestations, die een omzet van 83 miljoen euro wisten te realiseren. De omzet op scholen daalde tot 6,3 miljoen euro, een afname van maar liefst 36%. Hierbij moet wel worden vermeld dat de suikerwarenomzet uit automaten niet in de cijfers is meegenomen, terwijl deze wel in ruime mate aanwezig zijn op scholen. Bijna de helft van de speciaalzaken is aangesloten bij een grote keten, waarvan Jamin de grootste is met meer dan 100 winkels. Verder zijn Leonidas en Drop-Inn grote namen.
Reacties 0