Detailhandel slaat alarm over winkeldiefstal

De aanpak van winkeldiefstal moet meer prioriteit krijgen. Dat stelt Detailhandel Nederland.

Hoewel de criminaliteit in ons land afneemt, blijft het aantal winkeldiefstallen nagenoeg gelijk. In 2014 werden er ruim 42 duizend aangiftes geregistreerd. Een groot probleem, aangezien het daadwerkelijke aantal vele malen hoger ligt, aldus de winkeliersorganisatie.

Detailhandel Nederland wil dan ook dat de aanpak van winkeldiefstal meer prioriteit krijgt. Ondanks de initiatieven om het doen van aangifte makkelijker te maken, merkt de winkelier daar nog weinig van, zegt secretaris winkelcriminaliteit Bert van Steeg. “We willen dat diefstal serieus genomen wordt, en dat er plannen komen om het te voorkomen en de daders aan te pakken. Anders zal een aantal winkeliers hun zaak moeten sluiten", voorspelt hij in De Telegraaf.

Omdat winkelcriminaliteit geen prioriteit krijgt, doen veel ondernemers geen aangifte. De inzet van politie en justitie in het opsporen en vervolgen van daders is noodzakelijk, vindt Detailhandel Nederland. Het start daarom met een project om de aanpak van winkeldiefstal te versterken. Zo worden onder meer de kosten verlaagd van de regeling waarmee de winkelier direct 181 euro kan vorderen op de winkeldief. “Iedere winkeldiefstal moet worden bestraft en de compensatie voor de winkelier moet zo hoog mogelijk zijn". aldus Van Steeg. Uit cijfers van de organisatie blijkt dat dit project Afrekenen met winkeldieven zorgt dat claims sneller op de daders worden verhaald. In 2014 werd bijna 65 procent van de claims direct aan de retailer betaald, aldus Detailhandel Nederland.



Reacties 1


M Driekus 26 mrt, 19:54

Bulk shit, net nog gepakt in een jumbo en de politie komt, ik wilde nog afrekenen , achteraf. Ze zeggen we hebben wel wat beters te doen en zeggen daar is achterkant van bedrijf, je mag hier niet meer in.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!